Durant aquest curs, tots els mestres estam fent una formació sobre el "treball cooperatiu".
Però, i què és això del treball cooperatiu? Treballar en grup?
Doncs bé, no es ben bé això. El treball cooperatiu NO és una nova metodologia i no vol dir treballar en grup, ja que tots sabem que en un grup sempre pot haver un que fa tota la càrrega de treball mentre els altres no fan res o gairebé res, que no aporten idees, etc. Per tant, el treball cooperatiu, és una manera d'estructurar i organitzar l'aula i la feina per aconseguir uns objectius concrets. M'explico: el treball cooperatiu organitza el treball en equips (normalment de quatre infants) en el que cada membre de l'equip té una responsabilitat i una funció ben determinada. A més a més, el treball cooperatiu té tres finalitats o objectius: la cohesió de grup (àmbit A), aprendre els continguts amb estructures cooperatives o l'aprenentatge cooperatiu com a eina d'aprenentatge de continguts (àmbit B) i l'aprenentatge cooperatiu com a objectiu concret, és a dir, aprendre a treballar en equip (àmbit C).
I perquè hem volgut fer aquesta formació?
Si ens fixam, avui en dia, a pràcticament tots els treballs, les feines, els espais lúdics, etc. s'ha de treballar en equip. Qui més qui menys té companys de feina o d'una afició. I la veritat és que no sempre sabem treballar en equip. De vegades imposam la nostra opinió, de vegades no diem la nostra opinió per por, vergonya o pasotisme, etc.
Què buscam amb aquesta manera d'organitzar la feina?
- Cohesió de grup
- Responsabilitat a les tasques
- Donar veu a TOTS
- Que TOTS es sentin escoltats
- Donar ajuda a qui la necessita
- Ser capaç de rebre ajuda
- Ser capaç de treballar en equip: cedir de vegades, convèncer, respectar les diferents opinions....
- Autonomia per aprendre
- Aprendre amb i dels altres
- Les aportacions SUMEN
I com es fan els equips?
Els equips els fa el o la mestra, seguint un criteri. Normalment a cada equip hi ha infants que necessiten ajuda, altres que son capaços de donar ajuda (no necessàriament han de ser els alumnes acadèmicament bons), i dos del conjunt "resta d'alumnes".
Quan acabi el curs, sabran treballar en equip?
Segurament NO. Com tots els aprenentatges, s'ha de consolidar a través dels anys i dels ritmes maduratius. Però si que poc a poc s'anirà notant que es pregunten abans de fer les coses, abans de retocar, abans d'agafar un objecte, joguina o material d'un company, etc.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada