LA LECTURA I L'ESCRIPTURA

COM TREBALLEM LA LECTURA I L'ESCRIPTURA A LA NOSTRA AULA?

Fa molts d'anys que s'estudia el nostre cervell: com és, com treballa, com apren. I ha quedat patent que s'apren més i millor quan el cervell connecta els aprenentatges amb emocions i vivències personals, i quantes més connexions faci, millor. 

Per tant, nosaltres volem treballar la lectura i l'escriptura d'una manera SIGNIFICATIVA per l'infant, i sempre buscant la necessitat, trobar un sentit de per a què necessitam llegir i escriure. Per aquest motiu, i seguint el model de Anna Teberosky i Emilia Ferreiro, comencem sempre coneixent les lletres del seu nom (primer la inicial, després les altres), la dels seus companys i del seu entorn més proper per tal de despertar el seu interès per la llengua escrita. I d'aquí anem ampliant amb activitats i situacions de la vida quotidiana (dies de la setmana, noms dels racons, contes, tipologies textuals...). Els infants van escrivint i llegint fent relacions de sons amb la grafia, reconeixent lletres fins a arribar a l’etapa sil·làbica on li atribueixen una funció comunicativa i funcional. És a dir, saben que escrivim o llegim per una raó, amb una finalitat. I tot això, sempre poc a poc, respectant el ritme de cadascun. 

I aquí vull fer una pausa molt llarga. Cada infant AL SEU RITME. I es que tenim ritmes maduratius diferents (menos mal!) i no tots aprenem igual ni al mateix temps. Igual que no tots els nens caminen als 15 mesos (alguns caminen abans, altres després) i no per aquest motiu caminen pitjor, no tots els infants llegeixen i escriuen a la mateixa vegada. De fet, anticipar un aprenentatge i forçar-lo a un infant que NO està preparat és contraproduent (igual que intentar que un infant camini als 10 mesos si no està preparat: primer necessita arrossegar-se, enfortir la musculatura de l'esquena, seure's, etc). Per aquest motiu, podem estimular, podem crear necessitats però no forçar i "matxacar" als infants per a l'adquisició de la lectura i de l'escriptura. 

Aquesta adquisició és un PROCÉS, que cal conèixer i respectar. L'escriptura i la lectura no apareixen d'un dia a un altre si no que va "agafant forma" en aquest procés, amb etapes ben diferenciades i que totes estan BE. Si un infant escriu "POA" per escriure pilota: està bé! Està en una etapa d'escriptura sil·làbica i va progressant en la seva adquisició. 

Aquí us deixo uns enllaços per aprofundir en aquest tema:








Com podeu observar, és un procés per el que han de passar tots els infants i, normalment, passen per totes les etapes. Les edats, són orientatives.

I el procés de la LECTURA va molt lligat a l'escriptura. I aquí també vull fer un incís. Normalment, tenim una petita mania de fer aprendre als nens el nom de les lletres en comptes del so. Quan nosaltres llegim, no anem dient el nom de les lletres: això és lletrejar (una passa POSTERIOR a la lectura). Quan llegim fem el SO de les lletres. Per tant, si volem ajudar, estimular, en el procés de l'adquisició de la lectura dels nostres infants, no intentem que aprenguin el nom si no el seu so. Aquesta ajuda serveix tant per la lectura com per l'escriptura.

Si volem ajudar i estimular als infants en aquest procés, us animo a fer-lo! Però sempre recordant el que hem dit amb anterioritat: respectant el ritme de cada infant i fent activitats significatives. Us escric un parell d'exemples:
- Escriure (ajudar) la llista de la compra
- Escriure un missatge a algun familiar, postal nadalenca, etc.
- Aprofitar sortides per "llegir" cartells (cinema, nom de pel·lícules, a l'aeroport el lloc on viatjam,...)
- Jugar amb les lletres magnètiques
- Segons l'edat i el ritme maduratiu, jugar al penjat
- Fer lletres amb espaguetis i núvols de xuxes,
- Buscar a l'entorn paraules que comencin per...
- Ens inventam una història/conte
- Fer les invitacions d'aniversari
- "Sopa de lletres" amb noms dels familiars
- Seguir/escriure una recepta
- Escriure la carta dels Reis Mags/Pare Noel
- Llegir (nosaltres) CONTES als infants. Els encanta i afavorim molts altres aspectes com ara les emocions i el vincle afectiu.

A més a més, al bloc principal, a la dreta, teniu uns enllaços a jocs d'ordinador que m'agrada fer amb ells per jugar i aprendre a la vegada (tant aspectes de la lectura i l'escriptura com de la logicomatemàtica). 


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada